Mase aku kecik??

Tanggal 19 Ogos 1987, lahirlah seorang perwira yang gagah perkasa lagi bijak sana di suatu tempat yang dinamakan...Kuala Terengganu. Orang tu tak lain tak bukan...ialah Amad. Mwahahaha..hehe..

Kali ni nak citer pasal aku kecik2 dulu. Ma hometown ialah kampung ye. Bukan bandar. Sekolah rendah paling best nak citer. Kat sekolah rendah dulu, aku mmg dah ramai org knal sblm masuk darjah satu lagik.Hah?Macam mane tu?Hurm..sbb ayah aku guru(tak same sekolah ngan aku) dan ade ramai kenalan(guru2 sekolah lain), aku dikenali lbh2 lagi para guru sekalian. Hehehe..tp tak best pon. Bkn ade ape. Dari darjah satu lagik, aku dah belajaq btol2. Tapi tak nah pon dpt no 1; satu anugerah yg biasenye diidam2kan oleh murid2. Huhuhu...UPSR pun aku tak dpt 5A. Hehe.. kantoi gak. Tapi aku sentiase je konsisten..iaitu if I'm not the first, so let me be the second. Hehehe...

Time aku sekolah tu, ade satu cite2 aku. Nak tahu? Aku nak naik basikal ke sekolah. Wuhuu! Tapi mak aku tak kasi..huhu. Naik je van sekolah. Tapi start aku darjah 5, baru mak aku kasi.. Hah, ape lagik? Habih basikal aku aku kobek(dlm loghat terengganu a.k.a. modified). Akunyer basikal ialah basikal org tue je..yg ade bakul kat depan pastu tempat duduk kat belakang. Tapi aku letak tanduk( pemegang tambahan utk pelumba basikal) dan tukar abis la sume bende ke "aloi". Hahaha...lawak lak rasenye. Dah jadi sengal basikal aku akhirnye...huahahaha. Tapi ngan basikal itulah aku belh g jenjalan. Weee~

Mandi kolam? Mengail ikan? Main buah getah(nanti aku citer)? Sume aku buat. Even, masuk dlm hutan pon ade... Yang len lak, ade satu hari tu, aku pegi mandi kat sungai sambil kutip otok2(ntah nak panggil ape). Balik umah, mak aku tya aku g mane. Macam2 alasan aku kasi, hujan la...main air kat rumah member la..hehehe. Jahat jugak aku ye? Hah..erm..korang tahu tak buah getah tu ape? Kalo tak tau, buah getah tu besar die macam biji buah salad..besa duit syiling 50 sen. Kulit die keras. Tapi dalam die lembut. Ape yg menariknye, kami jadikan bende tu mainan. Macam mane? Erm..mula2 ko letak buah getah member ko bawah buah getah ko. Pastu, ko hentak ngan tangan ko sendiri. Kalo buah getah member ko pecah, ko menang! Dan begitulah sebaliknye. Habis bersepah kulit2 buah tu..kat sekolah pon kami mainnn..kesian kat tukang sapu sampah. Huahahahaha..kenakalan ketika kecik.

Aku pon main wau. Takkan tak kenal wau kot..alaa..yg macam layang2 tu. Tp bentuk die lain sket. Ade wau bulan, wau kucing, wau apetah lagi..byk jenis gak la. Best woo main. Lepas musim menuai padi, ade je bunyi2 kat langit(bunyi istimewa yg dibuat menggunakan tali dan diletakkan dikepala wau). Dan macam2 lagilah..

Lepak rumah member...merayap kesitu sini, main bola. Tapi macam mane ngan anak2 gadis? Hehehe..kecik lagi beb. Bende2 ni takde apela..tapi ade gak la usha2. Hahahaha...

Zaman sekarang sudah berubah. Zaman teknologi katanye. Budak2 zaman skg tak lagi dpt rase mandi sungai ke..mengail ngan member ke..merayap situ sini ke..ape2 lagilah yg "kampung2" sket. Yela..mak bapak sume nak yg terbaik..seiring ngan wawasan sekarang. Budak2 zaman sekarang, kecik2 dah tahu bende2 berkaitan pc. Kadang2 ble kite main game, kalah ngan diorang. Walawei....Tapi bisakah bende2 ni dilupakan? Culture is what make us different. Kite tak leh lupekan adat resam kite. Zaman semakin maju. Zaman sebelum atuk nenek kite pon lebih sukar. Sebelum zaman diorang pon lebih sukar..zaman nenek moyang dulu2. Tapi dengan teknologi, manusia akan mendapat perkara2 yg baik..seiring dengan perkara2 yang buruk.

So..tu jelah aku nak citer. Kegilaan dan kenakalan ketika aku masih kecik...hehehehehehe.

3 comments:

~rukia_chan said...

kejayaan terbesar aku masa kecik ialah berjaya mempengaruhi bdk2 laki(jiran, sepupu, anak kwn mak or ayah) maen batu seremban, maen getah and maen masak2...haha best gila!! walopon begitu, depa ttp membesar mnjadi lelaki sejati, bkn spesis 'auww'..muahaha

p/s: bila pindh dok trg dlm 3 thn ni, br aku tau cane rasenye suasana kg..ehe..kalo x, mmg xtau.

Amad said...

haha..nampaknye rahsia rukia chan telah terbongkar..dgn sendiri pulak tu..hahaha
"membesa mjadi lelaki sejati"? wah..hebat btol pakcik ye?
hehehe

Rodrigo said...

Oi, achei teu blog pelo google tá bem interessante gostei desse post. Quando der dá uma passada pelo meu blog, é sobre camisetas personalizadas, mostra passo a passo como criar uma camiseta personalizada bem maneira. Até mais.