End Of Sony's Chapter

Tanggal 30
Bulan Sembilan
Dua ribu sembilan
Hari yang ceria
Hari yang gembira
Kita sambut dengan kemeriahan

hak3~ =p

Yup! 30 September 2009 was my last day as a trainee at Sony EMCS. Sangat happy sebab tidak perlu bangun awai2 lagi naa. Happy lahh!! Dapat hadiah lak tu hari last. Hehehe. Thanks Sony!

History

8hb Jun 2009, tarikh masuk ke Sony. Tarikh aku masuk dikatakan tarikh yang tak best sebab production tak peak lagi or in other words, demand for LCD is not strong. So, less work and u can santai2 lah. Hehe. Tapi santai2 pun bukan santai sangat. Just kerja yang dibuat tidak continuous dan berat. Lepas tu, time aku dah nak abes, dkt akhir september ni, baru production peak, so byk keje lah. Jadi kepada sesiapa yang nak intern kat Sony bulan Oktober karang o nak kerja kat situ, perlu strong2 and mantap2 ye. =p

Praktikal kat sini bukan sekadar buat kerja. Apakah maksudnye? Ahaaa. Kerja kat sini aku dpt belajar byk benda termasuk benda2 takde kaitan ngan kerja. Aihhhh. Yang kaitan ngan kerja, aku pergi jumpe supplier komponen2 tv kat merata tempat spt port klang dan shah alam. Pastu time nak balik, diorang blanje sedap2. Hehe. Tu tak termasuk time bukak pose lagik. Marriot, Shang Ri-La, Jogoya Star Hill dan Equotorial antara tempat2 "lepak" kitorang. Hahaha..

Kat bawah ni ha time farewell aku..siap dapat sijil lagi tu! Pasni konfem senang nak apply kerja kat Sony.. =p

Overall industrial training at Sony was fun and exciting. Maybe ada yang lebih bagus, tapi antara byk2 kerja kilang, Sony antara terbaik. Tambahan kat sini pun intern dapat gaji. Bolehla sara hidup. (^^) Dan perlu diingat, Sony adalah kilang Jepon. So byklah istilah2 dan budaya Jepon disini. Contohnya perlu pakai kasut ati-static mcm kasut sekolah tu bile berada dlm Sony. Tak boleh bawak pulang yer. Hee. Whatever pun, Sony is da best.

Arigatou gozaimasu Sony!

1 comment:

~rukia_kuchiki said...

oh..maaflah sony emc..aku tepaksa decline offer utk buat intern kt ctu sem dpn, sbb aku dh terima muehlbuer.

dan perlu diingat, muehlbauer adalah company german, so x perlulah pakai kasut anti-static tu...hehe

papepon, glad dat u have fun and get the opportunity to learn sumthing from there..!! ^^