Cara makan minum untuk kurus.

Hari hari kita duk makan minum ini pasai apa? Nak hidup saja ka? Bukan. Kita makan minum selain daripada untuk meneruskan hidup, tapi sebagai menjalankan ibadah kepada-NYA. Umumnya ibadah disini sebab makan minum itu dapat menjaga kesihatan kita supaya dapat meneruskan ibadah kepada Allah. Ok. Kali ini Ustaz Amad, eceh..takde..saya manusia biasa je yang nak menyampaikan ajaran yang baik iaitu cara makan dan minum RASULULLAH.

Gambar Untuk Melaparkan Anda Sahaja
PEMILIHAN MAKANAN

Makanan ini tak boleh campur2 selamba badak je. Sebab dalam makanan ada ion lah, zarah lah, dan macam2 lagi. Bayangkan kalau ion-(ikan) bercampur ion+(ayam), pastu berlaku tindakbalas biokimia, takkan meleto00oop ke usus kita nanti? Antara makanan yang tak boleh campur ialah :

1) Ayam + Susu
2) Cuka + Susu
3) Ikan + Susu
4) Ikan + Telur Ayam
5) Buah + Susu
6) Daging + Susu
7) Daging + Ikan

CARA MAKAN

Mulakanlah dengan Bismillah. Tanda kita bersyukur kepada tuhan dan kepada tuhan kita beribadah (makan). Sebaiknya makan, gunalah tangan. Sebab ditangan kita ada banyak enzim yang membantu pencernaan makanan. Jangan pula tinggalkan sisa makanan. Itu "rezeki" kita. 

Akhiri dengan menghisap jemari kita. Sebab sekali lagi, ada enzim yang banyak disitu yang membantu pencernaan makanan yang kita makan tadi.

CARA MINUM

Jangan sesekali menghembuskan nafas kedalam gelas bile korang minum. Asbabnya, air tu mengandungi ion H2O dan hembusan nafas kite mengandungi CO2. Jadi bila bercampuq.. jadilah siRaP LaiCi! Ehh..shilap. Kalau bercampur jadilah H2CO3 yakni bahan yang berASID.

Jadi kalau duk selalu tiup air panas tu pun same lah effect nya dong.
Dan gwa bagi cara terbaik minum gwa iaitu minum seteguk senafas.

Itu jelah kot yang bisa dikongsikan. Sesungguhnya sunnah ajaran RASULULLAH s.a.w. sangat bermanafaat untuk kesihatan kita. Bukan setakat dapat pahala sebab beramal, malahan tubuh badan pun sihat sejahtera. InyAllah..sama2 lah kita amalkan. ^__^

3 comments:

hana said...

yeah.
btol2..
pasnh leh praktik kn..
=D

::aMaD:: said...

praktik la. bagus utk kesihatan. dapat pahala lg ^^

unknownn said...

wah.. sgt bergune!
will try this
;)